Marketing w firmie

Trudno wyobrazić sobie prężnie działającą firmę, która nie stosowałaby żadnych narzędzi marketingowych. Promocja sprzedaży, reklama i public relations to fundamenty sukcesu. Tylko osoby doceniające ich znaczenie mogą liczyć na osiągnięcie powodzenia w swojej branży

Badania marketingowe o różnej skali

Promocja sprzedaży, reklama i public relations to fundamenty sukcesu

Autor zdjęcia: Sebastiaan ter Burg (CC)

Trudno wymagać, aby badania marketingowe (o których więcej pod tym linkiem) firmy o wielomilionowym obrocie były takie same jak te prowadzone przez podmioty działalności gospodarczej, funkcjonujące na lokalnym rynku. O ile skala ich prowadzenia jest zupełnie odmienna, różnią się stosowane narzędzia i formy, to jednak należy jednoznacznie powiedzieć, że prowadzenie badań marketingowych jest wskazane zawsze. Nawet jeżeli obejmą one niewielką grupę lokalnych konsumentów, i tak pozwolą zdobyć cenne informacje. Wiedza, czego odbiorcy potrzebują i na co skłonni są wydać pieniądze, pomaga stworzyć atrakcyjną dla nich ofertę. Łatwiej też zaplanować chociażby różnego rodzaju promocje, których celem będzie zwiększenie zainteresowania ze strony konsumentów.

Jakie badania przeprowadzić

Tak jak wiele innych analiz, tak również i badania marketingowe firmy mogą się od siebie różnić. Niektóre skupiają się na ilościowym pokazaniu skali zjawiska. Wówczas dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z ankiet z pytaniami zamkniętymi. Jeżeli jednak firmie zależy na informacji pogłębionej i bardziej konkretnej, wówczas warte rozważenia są chociażby wywiady. Z uwagi na mniejsze koszty i możliwość poznania różnorodnych opinii, firmy chętnie finansują zogniskowane wywiady grupowe. A zatem rodzaj badania w dużym stopniu zależy od oczekiwanych wyników. Warto o tym pomyśleć zanim zamówi się przeprowadzenie analizy. Zwiększa się w ten sposób szanse na uzyskanie zadowalających danych.